Hoe kun je jouw interne communicatie verbeteren dankzij grote sportevenementen?


images/pexels-fauxels-3184423.jpg

July 31, 2022

Welk soort sportevenementen?

In de eerste plaats moeten de betrokken sportevenementen duidelijk worden omschreven. Sorry voor de zoon van de boekhouder, zijn tafeltennistoernooi hoort er niet bij. Hetzelfde geldt voor de regionale waterpolotrials van de dochter van de HR-directeur, die niet echt een invloed zullen hebben op de interne communicatie van het bedrijf. Nee, we hebben het over grote sportevenementen, met veel publiciteit in de media, een enthousiasme dat te zien is op sociale netwerken en hoge verwachtingen van het publiek. We hebben het over competities zoals het WK of het Europese voetbal, de wereldbeker Rugby of het tennistoernooi Roland Garros. Wij komen in een kader waarin sport, en meer in het bijzonder sportcompetities, zowel voor de beoefenaars als voor de nieuwsgierigen, en dus ook voor de werknemers, een punt van overeenkomst is.

Van een externe gebeurtenis naar een intern gegeven

Zoals hierboven vermeld, is het sportevenement een soort ontmoetingsplaats, een gemeenschappelijke basis die je werknemers kunnen delen. Liefhebbers van de koers kijken ernaar uit om te zien hoe de Belgische renners presteren tijdens hun volgende grote wedstrijd, terwijl nieuwsgierigen misschien eerst alle regels en het verloop van deze wedstrijden willen leren kennen. Dit is maar één voorbeeld van de band die sport kan scheppen tussen twee mensen die waarschijnlijk nooit op een andere manier met elkaar in contact zouden zijn gekomen, of erger nog, twee werknemers die door hun afdeling of functie nooit verplicht zijn geweest om over iets anders dan werk te praten. Terwijl sommige bedrijven deze sportevenementen zien als een belemmering voor hun productiviteit, zien anderen ze als een kans om hun interne communicatie te verbeteren door hun teams samen te brengen.

Hoe kun je deze kans om je teams te versterken optimaal benutten?

Je teams verenigen rond een sportevenement betekent niet alleen wat versnaperingen kopen en hen alle wedstrijden in de pauzeruimte laten bekijken. Nee, het is veel beter dan dat. Je teams verenigen rond een sportevenement betekent hen erbij betrekken, hen in het middelpunt van de competitie plaatsen. En de beste manier om hen erbij te betrekken is door voorspellingen te doen. Door in je bedrijf een pronostiekcompetitie op te zetten, geef je jouw teams de mogelijkheid om zich te amuseren rond sport, om zich te verenigen rond een evenement en vooral om een generator van gespreksonderwerpen in de pauzeruimte te creëren. Op die manier kun je van een extern sportevenement een verenigend intern evenement maken, een krachtige teambuildingactiviteit, en dat gedurende het hele toernooi.

Welke oplossing moet er komen?

Een intern evenement volgen dat een hele dag duurt is een hoop werk. Dus een gebeurtenis van enkele weken lijkt totaal ondenkbaar. Maar dat is wat Bedrijfspronostiek.be biedt. Een white label platform, waarmee al je werknemers kunnen deelnemen en pronostieken kunnen invullen over het hele sportevenement, met een toegewijde accountmanager, een discussieruimte, een gratis communicatiepakket en vele andere opties. De Bedrijfspronostiek.be oplossing is een kant-en-klare oplossing om je teams een vernieuwende en leuke interne communicatie te bieden, waarbij jij kunt profiteren van de mediadimensie en het collectieve enthousiasme van een groot sportevenement om er een unieke teambuildingactiviteit van te maken.